Posługiwanie się unieważnionym (utraconym / zagubionym)
dowodem osobistym przez obywateli polskich
Dowód osobisty zgłoszony, jako utracony jest nieodwracalnie unieważniany w Rejestrze Dowodów Osobistych, do którego dostęp regulują przepisy ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (Dz. U. 2010 roku, nr 167 poz. 1131 z późniejszymi zmianami). Poza tym informacja o utracie i unieważnieniu dowodu jest niezwłocznie przekazywana do systemu informacyjnego Schengen, a także wykazu unieważnionych dowodów osobistych.
Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym, jako utracony może wiec powodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu.
Dowód osobisty unieważniony w systemie w skutek zgłoszenia utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienia (odcięcia rogu) przez co sprawdzić można wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy już do potwierdzania tożsamości i przekraczania granic państw, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych.